4000km, elektromos autóval, 11 nap alatt?
Hogymi, hogymennyi, hogymivel?
Nem könnyű összeszedni pontosan visszamenőleg minden adatot, de azért egy próbát megér. Persze azt gondolom, hogy a tapasztalat, amit szereztünk az úton, az jelenti a lényeget. Előre annyit készültem csak, hogy a Tesla applikációt letöltöttem, kártyám beregisztráltam és előfizettem - hogy olcsóbb legyen. Úgy gondoltam, hogy valószínűleg elég lesz az egész túrára csak superchargereken tölteni.
Bérautónkat az AVIS szolgáltatta, akik mikor megérkeztünk rémülten próbáltak benzinest adni, mert minden elektromost kiadtak már. Azt válaszoltam, hogy elektromost foglaltunk, oldják meg... Az ügyintéző fel is hívta a garázst, hogy "Te Laci, van báááármilyen elektromos autó bent, de tényleg bármi, amit kiadhatunk?". Persze végül lett is egy ID4 (Garázsos Laci ezt mondta), ami ID3-á szelídült mire átadták (Laci nem értheti ezeket, szóval ne szóljunk be neki). Mindez a 12 napra 160 ezer HUF-ba került - ehhez kötöttem egy fullos biztosítást még kb 20 ezerért.
Az autó vadi új volt, és szép kék - az órában 14 km. Kezdeti beállításokat is én végeztem el rajta - jó fej voltam, angolra állítottam és nem magyarra (szegény Laci nyelt volna a magyar láttán két hét múlva). Valamint a VW applikációt is feltettem a telefonomra, és össze is barátkoztattam az autóval - mintha megvásároltam volna a szalonból.
Egy pici zabszem volt amúgy a popónkban, mert idehaza nincs elektromos autónk. Volt egy BMW I3-unk, de nem fértünk bele, és akkoriban még értelmes áron nem lehetett kapni olyat, amibe egy család elfér. Szóval kicsit ilyen beleugrunk a közepébe effektussal terveztük a következő 11 napot és 4000 km-t.
Az autó amúgy az 58kWh bruttó (55 netto) akkumulátorral szerelt ID3, 71% töltöttséggel adták át. Nem mondanám rá, hogy hatalmas a hely benne, a nagy bőrönd mellé a csomagtartóba nehezen be lehetett szuszakolni két kis kézipoggyászt. Itt nagyon feltűnő volt, hogy a töltő kábel mennyire rossz helyen van, és milyen nehézzé teszi a kezelhetőséget.
Pár szó az elején Norvégiáról
Mindenki tudja már, hogy itt van a legtöbb elektromos autó, és sok a Tesla. Igen és igen, valóban ezt tapasztaltuk. Az autók kb negyede már villanyautó, ezeknek a fele Tesla. Gondolom minden olyan norvég, akit csak a legjobb ár/érték arány érdekelt, az Teslát vett - és akik ki akartak tűnni a tömegből vettek valami más típust.
Töltőből nagyon sok van, szinte soha nem kellett várakoznunk. A MEB platformos kocsiknak nagyon rossz oldalon van a csatlakozója, így ha töltöttem megpróbáltam arra az oldalra állni, ahol nem fogok más autótól elvenni még egy helyet.
Az is érdekes, hogy a szembe jövő autók fajtáját elemezgetve arra jöttem rá, hogy Mach-E-ból lehet több van mint az ID3-4-5 típusokból. ID Buzzból viszont nagyon sokat láttunk.
Mindenki rettenet lassan halad, 4000 km alatt kétszer előztek meg, pedig a legtöbbször próbáltam a GPS szerinti sebességre állítani (80as táblánál 83-al kellett mennem). Ha egy Norvég beszorul egy lassú jármű mögé, akkor ott marad, akár sok száz kilométeren keresztül.
Az ország gyönyörű, és nyugalmat áraszt. És bárcsak itt tartanánk mi is.
Nade lássuk, milyen is volt ez az igen hosszú út az elektromos autózás mekkájában...
Első napi út, első tapasztalatok
255 km
Két helyen álltunk meg még Oslón belül, a második volt a Frognerparken, ami szélén egy AC töltőkkel megáldott parkolóba kanyarodtunk be. Itt a jól ismert gondolatot követve (ha valahol megállunk, tegyük fel tölteni), megpróbáltam valahogy elindítani a töltést, de még a parkoló app letöltése után sem tudtam sehogy megoldani. Ráadásul minden csak norvég nyelven volt, szóval vigye el a kánya, hagytam az egészet a fenébe.
Így az első töltésünk az első boltmegálláskor, a Liertoppen Superchargernél volt. Itt az elején az ismeretlen autó ismeretlen töltő probléma beütött. Az ID3 hibára futott mindig, ha először vettem le a töltőt, és dugtam az autóba, és csak utána indítottam el a töltést az app-ból.
Pár perc szívás (egyszer át is álltam másik töltőhöz, azt hittem azzal van baj, amelyiknél állok) után rájöttem, hogy
1.: Tesla applikációban megkeresem a töltő csatlakozó számát, azon elindítom a töltést.
2.: Gyorsan bedugom a kocsiba a töltőt (ha vacakolok akkor is hibára fut)
és elindul a töltés - kicsit lassan, de ezzel a módszerrel sikerült megoldani.
Itt 31kWh energiát töltöttünk 43 perc alatt (ennyi volt a vásárlás - nem vártunk az autóra), ami 111.6 NOK lett. Itt 3.6NOK ~ 120HUF volt 1 kWh ára.
Vradalba érve a szállásadóval egyeztettem, és megengedte, hogy éjszakára feltegyem tölteni az ő AC töltőjére a kocsit. Így reggel 100%-on indultunk tovább.
Második nap, de első nagyobb szívás
345 km
A terv az volt, hogy Lysebotn komppal áthajózunk Lauvvikba.
A lányok mire elérkeztünk a komphoz elég rosszul lettek (a lányom egyszer hányingerre is panaszkodott, és megálltunk emiatt). Ellenben a kompra nem fértünk fel. A sorban az előttünk lévő autó még elment, mi már pont nem... 😢
Itt az lett a döntés, hogy a feleségem és a lányom gyalogosan elmennek a komppal, én pedig egyedül visszamegyek a szörnyen kanyargós úton, és találkozunk a komp végállomásánál.
Erre a napra nem terveztem töltést előre, mert a kompozással együtt bőven elég lett volna az energia amit cipeltünk. Ismeretlen volt az autó még, így inkább megálltam tölteni egy számomra ismeretlen szolgáltató töltőjénél. Applikáció letölt, majd indít. Elsőre ez se sikerült, de másodikra már ment.
20.09 kWh energiát töltöttem be, 120.36 NOK értékben. (Igen ez rettenet drága volt a Teslához képest, 6 NOK / kWh - azaz kb 200 HUF)
Harmadik nap kimarad - a szálláson feltöltöttük 100%-ra, amiért a szállásadónak fizettünk 150 NOK-ot, de nem használtuk hosszú útra.
Negyedik nap, amikor egy superchargernél a szállás
169 km
Az út jó volt - kihagytam egy rettenetesen kanyargós részt, helyette a fenti linken látható útvonalat követtük végül. Itt kezdtem nagyon utálni az ID3 szuper biztonsági fícsörjét, hogy nem enged ki a sávból, sőt vissza rántja a kocsit. A norvég utak - legnagyobb főutak is -, néha elveszítik egy sávjukat, és akkor az egy körülbelül autópálya sáv szélességű aszfalt csík két szélén lesz szaggatott vonal - középen semmi.
Na ezt az ID3 úgy értelmezi, hogy középen kell menni. Aztán ha lehúzódsz jobbra, és át is léped a szélső szaggatott vonalat, akkor elkezdi visszatekerni a kormányt. Akkor is ha szembe jön egy kamion. Ez a kormány visszatekerés elég erőszakos, ha fél kézzel fogtam csak, és nem készültem a helyzetre, még ki tudta tépni a kezemből magát, aztán ránthattam visszafelé gyorsan, mielőtt összetörjük magunkat. A legjobb, hogy ha kikapcsoltam ezt a csodát, akkor a következő újra indításkor automatikusan visszakapcsolta magát. Szóval kicsit élet-halál küzdelem volt - ezennel az elhatározás is megszületett, MEB platformos autót nem veszünk.
Mikor megérkeztünk a szálláshoz, a superchargeren torlódás volt, mikor ránéztem az applikációban kiderült, hogy a 12 állásos töltőhub egy része hibás, 7 működő töltőt láttam az appban. Szóval beköltöztünk, kicsit belaktuk a helyet, körbefotóztuk, és amikor láttuk, hogy nem állnak sokan a töltőn, akkor odagurultam, feltettem tölteni. Amíg vacsoráztunk addig 28 kWh energiát vételeztünk, 126 NOK értékben. Itt 4.5 NOK volt az ár kWh-nként azaz kb 150 HUF.
Ötödik nap, mikor lopjuk az áramot
273 km
Kezdem már nagyon unni az autó maradjak a sávomban hisztijét, errefelé az utak 50%-ban elveszítik kétsávos jellegüket...
Eredetileg a szállásra érés előtt nem sokkal, Aurlands-ban akartam tölteni, de még nagyon magas volt a %, így mentünk tovább, lesz ami lesz alapon. A szállásunk meg egy mindentől távol a tanyavilágban, egy ősöreg ház, ahol a dédapámnál utoljára látott kapcsolótáblával szembesültem.
Mivel biztos voltam abban, hogy ha megkérdezem, nemet fognak mondani a hálózat állapota miatt, így a nagy áramra méretezett villany fűtőtest csatlakozójába dugtam be az autót, úgy hogy limitáltam az AC töltés sebességét. Ha azt elbírta a ház, akkor az autót is el fogja... Szóval pofátlanul töltöttünk, és ki se fizettük - utólag is elnézést a tulajtól. Mondjuk sokat azért nem vesztett miattunk - elég olcsó az éjszakai áram errefelé. Néha negatívba csúszik.
Hatodik nap, először érünk 20% alatt a töltőre
304 km
A limitált sebességű töltéssel csak 90%-ra értünk fel, így indultunk neki a 300 kilométer feletti útnak, persze ez is hegyek között vezetett. Persze semmi gond nem lett - pedig lélekben azért készültem töltési lehetőségekkel. Aztán 18%-al mégis befutottunk a szállásra - ahol pont volt megint egy supercharger.
Ez éppen egy kemping volt, aranyos kis házacskákkal.
Itt nem egyből töltöttünk, megvártuk az este 8-at, mert onnantól olcsóbb kicsit.
Orskog Supercharger: 51 kWh betöltve, 3.65 NOK áron ( 120 HUF ), összesen 186.15 NOK.
Hetedik nap és az elektromos kompok
313 km
A kempingtől nem túl messze már kompra is szálltunk. Pár szót ezekről a fjordokon közlekedő, a főút vonalába iktatott kompokról.
Teljes csendben közlekedik, még a remegés sincs jelen. Tiszta zen érzés velük utazni. A komp mindkét oldali kikötőjében van egy magas állvány, ahonnan 3 rettenet vastag kábelt engednek automatikusan a komp oldalán lévő csatlakozójára.
Nem tudom mennyi ideig tud tisztán elektromosan közlekedni, de a gázzal működő másodlagos erőforrását még egyszer sem hallottuk, pedig vagy nyolc elektromos komppal utaztunk Norvégia szerte.
A kompot amúgy lengyelországban, Gdansk-ban gyártották (azért ezen kicsit meglepődtem).
Trondheimbe érve vacsora közben töltöttük az autót - hamarabb lett kész mint mi magunk, így kirohantam a kocsiért, és átálltam egy közeli helyre, hogy kényelmesen befejezhessük a vacsorát, na meg a vásárlást.
Itt 40 kWh ment a kocsiba, 146 NOK értékben, ami 3.65 NOK ( 120 HUF ) áron volt, pont ugyanannyi mint előző nap.
Nyolcadik nap - a halálos szakasz
690 km
Próbáltunk nagyon korán kelni és indulni - tudtuk, hogy a leghosszabb szakasz most jön. Itt jött a képbe, hogy reggel még kiderült, nem száradtak meg a ruhák, így a szárító gépbe még be kellett dobni fél órára, na meg a lányom sem kelt fel túl könnyen - szóval egy 8:30 körüli indulást sikerült végül összehozni.
Első megállónk, ahol egy kávéra álltunk meg, Verdal volt - még magas töltöttséggel érkeztünk, de azért csak feltettem tölteni a kocsit - töltsön akkor, amikor amúgy sem utaznánk.
14 kWh betöltése után 100% lett, itt 3.6 NOK-ért ( 118 HUF ) volt az áram, 50.4 NOK-ot fizettünk.
A második komolyabb megálló az ebéd miatt Mosjoen-ben volt - persze itt is van supercharger (itt kettő is), szóval az autó töltött, míg mi ebédeltünk.
47 kWh energia vételezve, 3.55 NOK ( 117 HUF ) áron, 166.85 NOK-ot fizettünk.
Ezután jött az északi sarkkör, amit Björn videóiból már ismertem, de azért nagy élmény volt itt megállni.
A következő töltésünk már egész északon, Fauskében volt. Ez a töltő is nevezhetne az egyik legszebb helyre telepített supercharger címére, de a top 10-ben valószínűleg bérelt helye van...
Itt belecsorgott még 28 kWh, 3.45 NOK ( 113 HUF ) áron, 96.6 NOK-ot fizettünk - és itt sem mi vártunk az autóra, mert 30 perc alatt értünk vissza a boltból, és pont addig töltöttünk.
Bodóban a szálláson nem tudtunk tölteni, de mindegy is volt, mert hajnal 3:45-kor keltünk, hogy a Lofotenre induló kompra biztosan felférjünk.
Kilencedik nap - Lofoten
330 km
A reggel 6-os kompra még így sem fértünk fel, szerencsére reggel megy szinte egymás után kettő komp, így a 7 órásival már eljutottunk Lofotenre. Aki a 7-esre se fér fel, az utána várhat 11-ig...
Lofoten nagyon szép hely, és eredetileg ezt néztük ki, mint célt, amit meg szeretnénk nézni (ebből lett ez a hosszú túra). Mindenkinek javaslom, hogy egyszer az életben jöjjön el ide...
Mert vannak igen szép útszakaszok
Fehér homokos tengerpart (a tenger persze 16 fok alatt marad.... :) )
Templom, tűzoltó autóval
És persze nyáron nem túl sok sötétség....
Tölteni Svolvaer superchargernél álltunk meg, az első és egyetlen, ahol nem terveztünk más elfoglaltságot, így kicsit vártunk a kocsira. Itt megcselekedtem a heti jócselekedetem, és segítettem egy az elektromos autózásban teljesen zöldfülűnek a töltésben. (mintha én akkora tapasztalt lennék :D ) Szóval a srác a Herz-től bérelt autót, egy Nissan Ariya-t. És hát fogta magát és bedugta a csatlakozót, majd mint aki jól végezte dolgát elsétált az árnyékba rápihenni a nagy munkára.
Csodálkozott, miért nem tölt az autó.
Gyorstalpalót adtam, Tesla app letöltése, kártya regisztráció, és töltésindításból. Pár perc múlva köszönte is, igen elindult a töltése (neki 137kW-al töltött a Nissan).
Itt mi 18 kWh-t töltöttünk, 4.05 NOK ( 134 HUF ) áron, 72.9 NOK lett a teljes összeg.
Tizedik nap - indulunk vissza
365 km
Az utazásunk utolsó kompozásával kezdtük a napot - pont ellenkező élményként, mint az első kompozás - a mi autónk fért fel utoljára, aki utánunk jött volna, az a parton maradt.
Első töltést Innhavetnél teljesítettük - itt vártunk egyedül, hogy felszabaduljon csatlakozó. Körülbelül 5 perc után azért sikerült elindítani. Itt 37 kWh-t töltöttünk miközben boltban vásároltunk, és ettünk - 36 perc alatt - 148 NOK-ot fizettünk, 4 NOK áron ( 132 HUF ).
A következő megálló a már jól ismert Fauske volt, itt már célzottan kerestük boltokban a lányom által legjobbnak ítélt csemegét, amit Lofotenen vettünk.
Rénszarvasból készült szárított húscafatok... Tényleg finom. És máshol nem találtuk ezután már sehol.
A töltés 26 kWh lett, 3.45 ( 114 HUF ) NOK áron, 89.7 NOK-ot fizettünk.
A nap végén Mo-I Rana-ban volt a szállás, itt a szálloda mélygarázsában voltak töltők, amiket használhattam - volna. Ha nem magyar vagyok... :), a töltő szolgáltató https://www.charge365.no/ sajnos minket nem ismer, de a számlázáshoz rendesen ki kell tölteni az adatokat. Végül elengedtem, miután az ügyfélszolgálatuk szeirnt minden szuper és megjavították nekem - persze semmit se értek el.... :D
Tizenegyedik nap - a cél Trondheim
471 km
Első megállónk a szokásos reggeli kávé miatt Mosjoen-ben.
Itt 36 kWh-t töltöttünk, 35 perc alatt, mindezt 3.55 NOK ( 117 HUF ) áron, összesen 127.8 NOK értékben.
Aznap már csak egyszer töltöttünk, Grongban - és persze jóval többször álltunk meg.
Grong supercharger: 28 kWh, 3.9 NOK ( 128 HUF ) áron, 109.2 NOK értékben.
Majd Trondheimbe érve a szálloda mélygarázsában AC-n tölthettük az autót éjjel, az eddigi legdrágább töltésünk volt, de a kényelemnek ára van - így 100%-al indulhattunk.
47.89 kWh töltése 219.48 NOK-ba került, így 4.58 NOK (151 HUF ) áron adta a kWh-t az AutoPay - amihez nem kellett app, csak egy weboldalon regisztrálni a kártyám.
Tizenkettedik nap - a vége
459 km
Jó későn indultunk el, de sehova se kellett rohanni.
Még mindig találtunk érdekes helyeket ahol megérte megállni. Ez például a rettenet nagy csillogó jávorszarvas szobor.
Megálltunk Alvdalben, a superchargernél, egy töltésre és pár falatra.
Itt 30 kWh betöltve, 3.4 NOK ( 112 HUF ) áron, 102 NOK értékben.
Ez egy félelmetesen túltolt töltő HUB, a 40 Tesla állás mellett van még vagy másik 4-5 cégnek töltője, de azok sem 1-2 darab, hanem minimum 8... Így olyan 80 csatlakozóból válogathat, aki arra jár. Félelmetes. Szabad töltő persze mindig van.
Majd az utolsó megállónk a reptér melletti Gardermoen supercharger lett, ahol töltöttünk, de addig a McDonaldsban ettünk. Itt amúgy egyszer, először, utoljára, soha többé - teszteltem a V4-es superchargert. Sehogy sem sikerült elindítani - szóval átálltam egy V3-ra. Megint nem vártunk a kocsira semmit.
29 kWh betöltve, 3.75 NOK ( 123 HUF ) áron, teljes költség pedig 108.45 NOK volt. Ez persze azért kellett, mert az autót 70% feletti töltöttséggel kell leadni. Ez sikerült is:
Mivel 14 km volt az órában, így mi az út alatt 3939 km-t tettünk bele. Mindez nekünk összesen 2131.49 NOK, azaz kb 70-71 ezer HUF-ba került. Ez 1785 HUF 100km-re vetítve.
Az elektromos autózás szerintem bizonyított, tökéletes hosszabb utakra is - már ha hajlandó valaki megállni kávéra, pisilni vagy ebédelni. Maga az autó azért kicsit kihívásokkal küszködött - a már említett sávtartó asszisztens mellett még a rettenet lassó szoftvert említeném - az is zavaró volt, hogy a térképe alapján sokszor hitt 50-es 60-as táblákat 80/110 helyett (gondolom mikor a térkép adatbázist készítették, azt az utat ott építették). Ilyenkor persze rendesen elkezdett fékezni.
De összességében ezt szerintem így lehetett megoldani a legjobb áron. És egyáltalán nem fájt... :)
Ha hosszabban szeretnéd olvasni a teljes történetet, akkor a linkek:
- A terv módosul, véglegesítés
És a tizenharmadik napon hazarepültünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése